Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Koronavirüs’ün Psikolojik etkileri

Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Koronavirüs’ün Psikolojik etkileri
  • 17 Mart 2020

Çocuklarınızla evde kitap okuma saatleri düzenleyin.

Son araştırmalara göre 6 ile 8 yaş arasındaki çocukların %38’i,  9 ile 11 yaş arasındaki çocukların ise sadece %17’si kendileriyle birlikte kitap okuyan ebeveynlere sahip.

Çocukluk ve Erken Ergenlik Döneminde Koronavirüs 

Dünya Sağlık Örgütü tarafından "salgın" ilan edilen Koronavirüs tehdidi nedeniyle 16-29 Mart tarihleri arasında MEB okulların tatil edilmesi kararı almıştır.

Öncelikle velilerimiz bu dönemin öğrencilerimiz için gezme ya da tatile çıkma fırsatı değil, bir tedbir dönemi olduğunu göz ardı etmemelidir. Öğrencilerimiz, bu dönemi mümkün olduğunca kitap okuyarak, dinlenerek, derslerini evden takip ederek, kalabalık ortamlardan uzak daha çok evde vakit geçirmelidirler.

Ailelerin bu süreçte çocuklarla geçireceği nitelikli zaman çok önemlidir.

Birlikte etkinlikler yapabilir, oyun oynayarak çocukların süreci daha iyi hissederek geçirmelerini sağlayabilir, çocuklarınıza masal/hikaye okuyarak huzurlu bir ev ortamı oluşturabilirsiniz. Bu tedbirler, pedagojik açıdan oldukça gerekli ve önemlidir.

Çocuğunuzun  konuyla ilgili, gerek televizyonda, gerekse sosyal medyada ve aile içinde yapılan konuşmalarda onları tedirgin edici, korku ve kaygı içinde bırakacak türde içeriklere maruz kalmamalarına özen gösteriniz.

Çocuğunuz konuyu konuşmak istediğinde konuyu geçiştirmeyiniz.

Çocuğun konuyla ilgili kaygı, korku ve endişelerini dinleyerek onu sakince ve yumuşak bir ses tonu ile rahatlatınız. Bu süreçte kişisel olarak bazı kurallara uyarak hastalıktan korunacağımızı söyleyebilir, hijyen kurallarını oyun ve eğlenceli bir etkinliğe çevirerek birlikte uygulayabilirsiniz. 

Çocuğunuza mümkün olduğunca yaşına uygun tepkiler vermeye çalışınız.

Okul öncesi çocuklar, konuyla ilgisiz olduğu ve konuyla ilgili soru sormadığı sürece konuşmaya gerek yoktur. 

İlkokul çağı çocuğunuz özellikle çevresinde duyduklarından felaket senaryoları üretmiş halde yanınıza gelebilir. "Korkma, bir şey olmaz." demek yerine "Korkuyorsun, seni anlıyorum. Ama mümkün olduğunca kurallara uyarak  dikkat edersek hastalanmayacağız." şeklinde onun duygularını anladığınızı ifade edin.

Ortaokul çağında çocuklar "Maske takalım mı? Maske takmalı mıyız?" şeklinde daha farkında ve bilinçli sorularla gelebilirler, bu sorulara olabildiğince basit düzeyde bilimsel yanıtlar veriniz.

Cevabını bilmediğiniz bir soru için doğru kaynaklardan konuyu çocuğunuzla birlikte araştırınız.

Yaşanan Atmosferin Çocuklarımız Üzerindeki Muhtemel Etkileri

  • Odaklanma ve dikkati sürdürmede güçlük,
  • Akut stres,
  • Öfke ve gerginlik,
  • Kontrolden yoksun olduğunu düşünen bireylerde çaresizlik duyguları,
  • Sosyal izolasyon,
  • Bunlara bağlı yeme ve uyku problemleri vb. devamında geliyor.

Yaşanan Kaygı ile Baş Etme Yolları

  • Kontrolün sizde olduğunu hatırlatma: Kontrolden yoksun olduğunuzu düşünmek çaresizlik duyguları yaratacaktır. Bu da yaşanılan kaygıyı arttırır. Kontrolün sizde olduğunu bununla baş etmek için gerekli yöntemleri uyguladığınızı kendinize hatırlatmak faydalı olacaktır.
  • Güvenilir kaynaklardan bilgi alın: Koronavirüs konusunda çevreden ya da diğer kaynaklardan edindiğiniz gerçekçi olmayan bilgiler kaygı yaşamanıza sebep olabilir. Konuyla ilgili doğru bilgileri edinmeye özen gösterin.
  • Konuyla ilgili aşırı davranışlar sergilemekten kaçının: Virüsten korunmak adına anormal düzeyde ellerini yıkama, evden dışarı hiç çıkmama gibi davranışlardan uzak durun.
  • Kişisel temizliğe özen gösterin: Dünya Sağlık Örgütü’nün belirlediği korunma yöntemlerine dikkat etmek yeterli olacaktır.


Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi
Doğru Statü Eğitim Kurumları